مقایسه حمل نقل هوایی و دریایی

حمل و نقل بین المللی به سه دسته تقسیم می‌شود: حمل و نقل دریایی، حمل و نقل هوایی و حمل و نقل زمینی .دو در موقعیت مختلف توسط مشتریان و تجار انتخاب می‌شوند.

حمل و نقل هوایی

حمل بار هوایی یکی از روش‌ های حمل و نقل بین المللی می ‌باشد که برای انتقال محموله‌ ها به سراسر دنیا با استفاده از هواپیما، هلیکوپتر، جت، موشک و هواپیماهای بدون سرنشین صورت می ‌گیرد. به دلیل مزایای بسیار این روش، امروزه حمل بار هوایی خارجی و داخلی طرفداران بسیاری داشته و انتخاب اول بسیاری از افراد برای حمل و نقل می ‌باشد. اگر قصد حمل و یا انتقال یک کالای ارزشمندی را دارید، حمل و نقل هوایی می ‌تواند یکی از روش‌های امن و سریع برای حمل آن ‌ها باشد.  

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل دریایی، یکی از ارکان اصلی تجارت جهانی است و برای انتقال کالاهای حیاتی و بزرگ استفاده می ‌شود. این روش حمل و نقل به دلیل تاثیر قابل توجهی که بر قیمت نهایی کالاها داشته، اهمیت بسیاری دارد و باعث ایجاد رقابت قوی در بازار می ‌شود. در این روش، محدودیتی برای ارسال بارهای حجیم و سنگین وجود ندارد. و هزینه ‌های نسبتاً مقرون به صرفه ‌ای دارد. اما عیب اصلی این روش، کند بودن آن است که باعث شده تا تعداد طرفدارانش نسبت به روش‌های دیگر کمتر باشد.  

چه تفاوتی بین حمل هوایی و دریایی وجود دارد؟

معمولا حمل بار هوایی به وسیله هواپیما را با سرعت، امنیت و قیمت به نسبت بالای آن به یاد می‌آورند؛ از سوی دیگر تجار و بازرگانان برای انتقال و ارسال کالاهای حجیم و سنگین خود از کشتی‌های باربری استفاده می‌کنند.

سرعت و زمان تحویل

حمل هوایی به عنوان یکی از سریع‌ترین روش‌های حمل و نقل شناخته می‌شود. هواپیماها قادر به پرواز با سرعت‌های بسیار بالا هستند و از طریق مسیرهای مستقیم به مقصد می‌رسند. دریاها و اقیانوس‌ها از نوسانات آب و هوایی برخوردار هستند و به راحتی نمی‌توان شرایط مسیرهای دریایی را پیش‌بینی کرد. به همین خاطر کشتی‌ها معمولا آرام تر حرکت میکنند و مدت زمان رسیدن به مقصد از حمل هوایی بیشتر است.

اطمینان

قابل اعتماد بودن چیزی است که ما در بین مردم,تجارت,محصولات و خدمات به دنبال آن هستیم. پروازها به خاطر آب و هوا و عوامل دیگر تأخیر دارند , ولی خطوط هوایی تمایل دارند تا در بالای جدول زمان بندی شان باشند. ولی حمل و نقل دریایی در این باره کمی ضعیف تر می باشد. برای کشتی ها تاخیر و خارج از زمانبندی بودن امری طبیعی است.برای آنها یک یا دو روز در مبدا یا مقصد تفاوتی نمی کند , اما برای بیشتر تجارت ها , یک روز یا دو روز هزینه های جدی در بر دارد.

امنیت

حمل هوایی به عنوان یک روش با امنیت بالاتر شناخته می‌شود. کنترل امنیتی در فرودگاه‌ها دقیق‌تر است و خطراتی کمتر از دزدی یا تخریب کالاها وجود دارد. حمل دریایی نیز امنیتی دارد اما با توجه به طولانی بودن مسیرها و انجام تراکنش‌های بیشتر در بنادر، ریسک‌های بیشتری وجود دارد.

جمع بندی

حمل و نقل هوایی و دریایی همواره از مهم‌ترین روش‌های حمل و نقل در سطح بین المللی به شمار می‌روند و بیشتر حجم کالاهای مبادله شده در جهان از طریق این دو روش حمل و نقل است. حمل و نقل دریایی بهترین گزینه برای حمل کالاهای سنگین و حجیم است، در حالی که حمل هوایی بهترین و سریعترین راه حمل برای کالاهای ارزشمند و کوچکتر می باشد. به خاطر داشته باشین که پس از ورود کالا از هر روشی به کشور باید تشریفات گمرکی آن صورت بگیرد ، گروه بازرگانی ملکی در این حوزه فعالیت می‌کند و میتواند تشریفات گمرکی و ترخیص کالای شما را به عهده بگیرد.

ارسال دیدگاه

Call Now Button