ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

بندر عباس از مهم ترین بنادر تجاری و اقتصادی در کشور ما می باشد به همین جهت بر هر تاجری لازم است تا قبل از اقدام به صادرات و واردات، ابتدا با مراحل ترخیص کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس آشنا شود و از چگونگی آن اطلاع یابد. در ادامه شما را با نحوه ترخیص کالا از گمرک بندر عباس و هزینه های آن آشنا می کنیم.
با یک نگاه در نقشه ایران به راحتی می توانید متوجه اهمیت موقعیت جغرافیایی بندر عباس و نقش مهم آن در حمل و نقل دریایی و صادرات و واردات شوید. بندر عباس از بزرگترین و مهم ترین بنادر کشور می باشد که به عنوان یکی از اصلی ترین قطب های تجارت بین المللی در ایران شناخته می شود.

بندرعباس یکی از شهرهای بندری ایران است. از گذشته تا به حال صادرات و واردات از راه دریا یکی از راه‌های مهم تجاری در جهان بوده و این شهر نیز از بندرهای مهم تجاری ایران است؛ ترخیص کالا از بندرعباس توسط دو گمرک شهر انجام می‌ شود.  سالیانه کشتی‌ های تجاری و بازرگانی بسیاری از کشورهای مختلف جهان به این شهر آمده و جهت ترخیص کالا از بندرعباس کالای خود را در گمرک‌ های این شهر ترخیص می‌ کنند. بندرعباس دارای دو گمرک مهم است. دو گمرک شهید رجایی و گمرک شهید باهنر. همه بازرگانانی که این بندر را برای ترخیص انتخاب می‌ کنند باید به یکی از این دو گمرک مراجعه کنند. در مبحث ترخیص اگر مشاوران خوبی برای این کار نداشته باشید کاری طاقت‌ فرسا و زمان‌ بر است. شرکت ما این افتخار را دارد که پیوسته در این سال‌ ها در کنار بازرگانان و واحدهای تجاری بوده و بهترین مشاوره‌ ها را برای ترخیص در کوتاه‌ ترین زمان را به مشتریان خویش ارائه کرده است. در ادامه قصد داریم به نکاتی برای ترخیص کالا از بندرعباس اشاره کنیم

مراحل ترخیص کالا از بندرعباس

همان‌ طور که گفته شد برای اینکه یک کالا را به کشور وارد کنید باید در ابتدا آن را به یکی از گمرک‌ های کشور تحویل دهید؛ و پس از طی کردن مراحل آزادسازی کالا آن را به کشور وارد کنید. در ادامه مراحلی که برای ترخیص کالا از بندرعباس باید طی کنید را به‌ صورت فهرست‌ وار بیان کرده‌ایم. برای طی کردن این مراحل بازرگانان می‌ توانند خود به‌ صورت مستقل عمل کنند؛ و یا اینکه از شرکت‌ های مشاوره دهنده و ترخیصکارها کمک بگیرند. مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس عبارتند از:

  • تنظیم اظهارنامه اطلاعاتی کالا
  • تحویل اسناد مربوطه به گمرک، از قبیل گواهینامه بهداشتی و بارنامه کالا
  • انطباق دادن اسناد دریافت شده
  • انطباق دادن جزئیات اطلاعات ارائه شده با محصول
  • صادر کردن پروانه ترخیص
  • ترخیص کالا و کنترل پایانی
  •  

یکی دیگر از مزیت های گمرک بندر عباس، نزدیک بودن به جزیره زیبای قشم بوده که در فاصله 25 کیلومتری قرار گرفته است. گمرک بندر عباس بیش از 60 درصد از تجارت بین الملل را در خصوص صادرات و واردات داراست. گمرک بندر عباس در فاصله 24 کیلومتری شهر بندرعباس قرار گرفته است. گمرک شهید رجائی بندر عباس از موقعیت و جایگاه ویژه ای برخوردار است. گمرک بندرعباس با بیش از 85 گمرک بین المللی در حال ارتباط می باشد. از اهمیت گمرک شهید رجائی، دارا بودن جرثقیل های دروازه ای جهت سرعت بخشیدن به تخلیه و بارگیری با توجه به شدت پهلو گرفتن کشتی رانی های بزرگ دنیا از اهمیت خاصی برخوردار است. گمرک شهید رجائی با داشتن محوطه های مسقف و بسته، این امکان را به تجار و بازرگانان می دهد که کالاهای کانتینری و انباری را در شرایط ایده آل تحویل نمایند.

در رتبه بندی که در کشور انجام پذیرفته گمرک شهید رجایی رتبه اول را در خصوص ارزش وارداتی داشته و در رتبه های بعدی به ترتیب گمرک بندر امام خمینی و ترخیص کالا از گمرک شهریار و ترخیص کالا از فرودگاه امام را دارا می باشد.

خدمات گمرک بندرعباس :

 ترانزیت کالا
ارائه انواع مجوز استاندارد و غیره جهت سرعت بخشیدن به انجام امور گمرکی
بارگیری و خروج سریع کالا
تخلیه و بارگیری با توجه جرثقیل های دروازه ای
نصب ایکس ری جهت ایمنی ورود کالا
انبارهای مسقف و محوطه های باز کانتینری
حمل و نقل کالا به نقاط مختلف کشور
بهره گیری از تجهیزات به روز پیشرفته دنیا

– گمرک شهید باهنر

بندر شهید باهنر از بندرهای قدیمی شهر است. پیش از انقلاب این بندر را به اسم بندر سورو می‌ شناختند؛ که پس از انقلاب اسم آن به بندر شهید باهنر تغییر نام پیدا کرد. ساخت این بندر در سال 1334 توسط حکومت وقت تصویب شد و در سال 1346 کار احداث آن آغاز گردید. در گذشته نیز از این بندر برای ترخیص کالا از بندرعباس استفاده می‌ شد. بندر شهید باهنر به این خاطر که در پناه جزیره قشم قرار گرفته از تأثیر امواج بلند دریایی دور است. همچنین موقعیت ممتاز آن و نزدیکی به مناطق آزاد تجاری کیش و قشم و دسترسی به آب‌های بین‌المللی باعث شده تا این بندر در بین تاجران و واردکنندگان از اهمیتی خاصی برخوردار باشد، و بازررگانان زیادی این گمرک را برای ترخیص کالا از بندرعباس انتخاب کنند. گمرک شهید باهنر در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی بسیار فعال بوده و از این نظر سومین گمرک صادراتی کشور به‌حساب می‌ آید.

گمرک شهید باهنر یکی از قدیمی‌ ترین گمرک‌ های ایران است که به خاطر موقعیت جغرافیایی مناسب در گذشته نیز بازرگانان خارجی بسیاری از طریق آن با ایران مبادلات تجاری انجام می‌ داده‌اند. این گمرک با تهران در حدود هزار و پانصد کیلومتر فاصله داشته و از دوازده اسکله بهره می‌ برد. در سال 1394 سهم این گمرک در ترخیص کالا از بندرعباس در حدود بیست و چهار میلیون تن بوده که ارزشی معادل صد و یازده میلیون دلار دارد. این آمار و ارقام نشان‌دهنده اهمیت گمرک شهید باهنر است و این گمرک را به سومین بندر ایران در زمینه صادرات و واردات کالاهای غیرنفتی تبدیل کرده است.

گمرک های بندرعباس

شهر بندرعباس به خاطر موقعیت جغرافیایی خاص خود، نزدیکی به کشورهای همسایه خلیج‌فارس، نزدیکی به مناطق آزاد تجاری قشم و کیش و دسترسی به آب‌ های آزاد جهان از طریق دریای عمان در گذشته‌ های دور یکی از بنادر تجاری مهم ایران بوده است. امروز نیز این بندر با داشتن دو گمرک مهم سهم ویژه‌ای در صادرات و واردات غیرنفتی کشور دارد. و بازرگانان بسیاری برای سهولت کار خود ترخیص کالا از بندرعباس را نسبت به دیگر گمرک‌ های کشور ترجیح می‌ دهند. در ادامه به معرفی این دو گمرک پرداخته‌ایم.

 

– گمرک شهید رجایی

یکی از راه ها برای ترخیص کالا از بندر عباس، استفاده از گمرک شهید رجایی است. این گمرک دارای مزایای متعددی است که سبب شده تا بسیاری از تجار و بازرگانان آن را انتخاب کنند و در نتیجه ترافیک آن بالا باشد.
گمرک شهید رجایی واقع در 32 کیلومتری غرب بندر عباس می باشد و با داشتن مساحت 4800 هکتاری در نوع خود بی نظیر می باشد. همچنین گمرک شهید رجایی به بزرگ ترین ترمینال کانتینری کشور معروف است و هر ساله در حدود هشتاد و هشت تن کالا از طریق این گمرک وارد ایران شده و از آن ترخیص می شود.

این گمرک با موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی که دارد توانسته است به منطقه ی ویژه ی اقتصادی تبدیل شود. تمامی پرسنل و کارکنان این گمرک و همچنین سیستم آن، با تجربه ی بالا و سابقه کاری طولانی، امور مشتریان را تسهیل می کنند. این گمرک با بسیاری از شرکت های موجود در سایر کشور ها برای تخلیه ی بار در ارتباط می باشد و چیزی حدود هفتاد درصد از ترانزیت در بنادر ایران و نود درصد از تخلیه بار های کانتینری کشور در این بندر انجام می شود.

گمرک شهید رجایی با داشتن وسعتی معادل 2400 هکتار بزرگترین بندر تجاری ایران به‌ حساب می‌ آید و نقش عمده‌ای در ترخیص کالا از بندرعباس دارد. بزرگ‌ترین دریچه رو به صادرات و واردات به ایران است. بندر شهید رجایی در سال 1376 به‌عنوان منطقه ویژه اقتصادی در هیئت دولت ثبت شده و همین عامل باعث شد تا نگاه‌ها به این بندر تغییر کرده و امروز شاهد این هستیم که دستگاه‌های بارگیری پیشرفته‌ای در این بندر احداث شده تا جایی که بندر شهید رجایی را در رتبه اول جذب سرمایه در بین همه بنادر کشور قرار داده است.

هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

یکی از موارد مورد اهمیت در مراحل کسب اطلاعات از نحوه ترخیص کالا در بندر عباس، اطلاع یافتن از قیمت ترخیص کالا از گمرک بندرعباس می باشد که در تجارت شما تاثیر گذار است. درباره هزینه ترخیص کالا از گمرک بندرعباس مي توان گفت که اين هزينه کاملا مشابه هزينه ترخيص کالا از ساير بنادر موجود در کشور مي باشد و به فاکتور هايي مانند نوع کالا، تعداد کالا ها و حجم آن ها بستگي دارد.

بنابراین برای آن که بتوان فرایند ترخیص کالا از گمرک رجایی بندرعباس را بدون هیچ مشکل و با صرف کم‌ترین هزینه در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام رساند، نیاز به فردی ماهر و باتجربه در این زمینه خواهید داشت. گروه بازرگانی ملکی با سابقه درخشان و موفقیت در پرونده‌‍های گمرکی سخت، شما را در امر ترخیص کالا یاری می‌کند تا به سرعت و با قیمت مناسب در بهترین زمان ممکن محموله خود را بی‌هیچ مشکل قانونی از این گمرک ترخیص کنید.

Call Now Button