ترخیص مواد اولیه کارخانجات

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در روند چرخه تولید یک کارخانه یا شرکت تولیدی وجود دارد؛ ترخیص مواد اولیه شرکت‌های تولیدی از گمرک است. چرا که شرکت‌های تولیدی اغلب برای شروع فعالیت خود نیازمند مواد اولیه وارداتی هستند تا بتوانند به محصول نهایی خود دست یابند.

واردات مواد اولیه یکی از گام‌های مهم در پیشبرد فعالیت‌های اقتصادی یک جامعه است. اگر کشوری بتواند مواد اولیه کارخانجات تولیدی را تامین کند می‌تواند به راحتی به پیشرفت‌های چشمگیر صنعتی دست یابد.

از این رو بخش مهمی از مواد اولیه شرکت‌های تولیدی از طریق واردات مواد اولیه تامین می‌شود و لازمه رسیدن این مواد اولیه به دست تولید کنندگان عبور از گمرک است. در این مقاله به بررسی صفر تا صد ترخیص مواد اولیه شرکت‌های تولیدی از گمرک می‌پردازیم.

روند واردات مواد اولیه به داخل کشور

برای تولید مواد و کالا در شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی نیازمند مواد اولیه هستیم، واردات مواد اولیه در هر زمینه‌ایی سود آور است. اما شناخت زمان مناسب برای وارد کردن هر نوع کالا نیازمند راهنمایی و مشاوره اقتصاددانان است. مواد اولیه وارداتی مدتی در گمرک نگهداری می‌شوند و پس از طی مراحل ترخیص مواد اولیه شرکت‌های تولیدی از گمرک می‌توان آنها را تحویل گرفت.

1- اخذ کارت بازرگانی: دریافت کارت بازرگانی، اولین مرحله از شروع روند واردات مواد اولیه به داخل کشور می باشد. تاجران و بازرگانانی که قصد شروع واردات کالا به داخل کشور را دارند، باید در مرحله اول به سراغ دریافت کارت بازرگانی خود بروند. شما می توانید کارت بازرگانی مورد نیاز خود را از سازمان های مربوطه تهیه فرمایید. دقت داشته باشید که کارت بازرگانی به دو شکل حقوقی و حقیقی صادر می شود و هر کدام از آنها کاربرد های متفاوتی دارند.

2- انتخاب حوزه فعالیت: مرحله دوم از فرایند و روند واردات و ترخیص مواد اولیه به داخل کشور، مربوط به انتخاب حوزه فعالیت تاجران می شود. شما به عنوان یک تاجر یا بازرگان باید حوزه فعالیت خود را انتخاب نمایید. یعنی تعیین کنید که در زمینه واردات یک کالای خاص فعالیت می کنید یا بر روی واردات کالا های مختلف تمرکز کرده اید. به علاوه باید تعیین کنید که آیا محصولات مدنظر خود را از یک کشور خاص وارد کرده یا با کشور های مختلف همکاری خواهید کرد.

3- بررسی قوانین و مقررات وقت:‌ بررسی قوانین وقت، یکی از مهم ترین مراحل موجود در روند واردات و ترخیص مواد اولیه به داخل کشور می باشد. امروزه مشاهده می کنیم که قوانین و بخشنامه های مربوط به واردات کالا به سرعت تغییر می کنند. در نتیجه باید با قوانین و ضوابط وقت آشنایی کامل داشته باشید.

4- ارسال پیش فاکتور و ثبت سفارش: پیش فاکتور در واقع به سندی گفته می شود که از سوی خریدار برای فروشنده ارسال می شود. در مرحله بعدی از روند واردات مواد اولیه به داخل کشور، باید به سراغ تنظیم پیش فاکتور بروید. لازم به ذکر است که در ادامه مسیر از پیش فاکتور برای ثبت سفارش خود استفاده می کنید. به این نکته دقت داشته باشید که برای ثبت سفارشات خود باید به سامانه صمت مراجعه کنید. در مرحله ثبت سفارش، شما باید درخواست واردات کالای مورد نظر خود را ارائه داده تا بررسی های لازم انجام شود. سپس می توانید به سراغ ثبت سفارش و خرید کالا های مدنظر خود بروید.

5- پرداخت ارز: مرحله پرداخت هزینه سفارش، یکی از مهمترین مراحل موجود در روند واردات مواد اولیه می باشد. در این مرحله شما می توانید روش های مختلفی را امتحان نمایید. به عنوان مثال امروزه دولت،‌به برخی کالاهای وارداتی ضروری ارز دولتی داده و شما می توانید از آن استفاده نمایید.

6- بیمه و حمل و نقل: شما می توانید از راه های مختلف هوایی، دریایی و … برای دریافت کالا های مدنظر خود استفاده نمایید. مسیر استفاده شده برای ورود کالا به کشور مقصد وابسته به توافق صورت گرفته بین طرفین، نوع کالا، قواعد بین المللی و … می باشد.

7- ترخیص از گمرک: آخرین مرحله از فرآیند واردات مواد اولیه به داخل کشور، مربوط به ترخیص کالا از گمرک می باشد. در این مرحله تاجر باید با توجه به قوانین روز کشور به گمرک مراجعه کرده و برای ترخیص کالا های خود اقدام نماید.

مراحل ترخیص مواد اولیه

  • 1- پرو فرما و پکینگ لیست را دریافت کنید.
  • 2- مجوز ثبت سفارش کالای بازرگانی را دریافت کنید.
  • 3- کالاهای خود را بیمه کنید.
  • 4- هماهنگی‌های لازم جهت بازرسی در مبدا و مقصد را انجام دهید.
  • 5- پرونده‌ایی را جهت تخصیص ارز و حواله بانکی تشکیل دهید.
  • 6- با یک شرکت حمل و نقل بین المللی هماهنگ کنید.
  • 7- اسناد مربوط به حمل و نقل را از شرکت حمل و نقل بین المللی دریافت کنید.
  • 8- اسنادی را که دریافت کردید با دقت پر کنید. و تشکیل پرونده بدهید.
  • 9- پیش نویس دور اظهاری خود را پر کنید.
  • 10- مدارک و اسناد خود را توسط کارشناس گمرکی بازرگانی به بررسی و تایید برسانید.
  • 11- پرداخت مالیات کالاهای وارداتی (اگر کالاهای وارداتی معاف باشند نیازی به پرداخت نیست)

پس از طی کردن مراحل فوق و پرداخت هزینه‌های گمرک می‌توانید کالاهای خود را دریافت کنید و بعد از بارگیری کالاها در هنگام خروج، یکبار دیگر کالاها را بررسی می‌کنند و کالاها را تحویل می‌دهند اگر در فرم‌هایی که پر کرده ایید نام انبار خاصی را ذکر کرده باشید کالاها را به انبار مذکور تحویل می‌دهند.

مدت زمان مورد نیاز برای ترخیص مواد اولیه

امروزه خبر های بسیار زیادی مبنی بر ترخیص نشدن کالا های وارداتی مختلف و گیر کردن آن ها در گمرک به گوش می رسد. در نتیجه به شما توصیه می کنیم قبل از شروع فرآیند واردات و ترخیص مواد اولیه، تحقیقات جامع و کاملی در این زمینه داشته باشید و تمامی مجوز ها و پیش نیاز های لازم را تهیه کنید. با انجام امور فوق می توانید مدت زمان کلی روند واردات مواد اولیه را کاهش دهید. مدت زمان ترخیص مواد اولیه از گمرک، وابسته به عوامل مختلفی می باشد. نوع کالای وارداتی، برخورداری از مجوز ها و مدارک لازم، تکمیل اسناد و مدارک مورد نیاز و … همگی جز عواملی می باشند که می توانند بر روی مدت زمان ترخیص کالا وارداتی شما از گمرک تاثیر بگذارند.

قیمت و تعرفه گمرکی ترخیص مواد اولیه

قیمت و تعرفه گمرکی ترخیص مواد اولیه با توجه به آپشن های مختلفی تعیین می شود. به عنوان مثال هرساله بخشنامه ها و مصوبه های جدیدی ارائه می شود که بر روی قیمت تمام شده ترخیص مواد اولیه از گمرک، تاثیر مستقیم می گذارند. اما به طور کلی تعرفه ترخیص مواد اولیه وارداتی وابسته به عوامل مختلفی می باشد. به عنوان مثال مدت زمان حضور کالا در انبار گمرک ( هزینه انبارداری )، جریمه های گمرک، عوارض گمرک و … همگی بر روی هزینه ترخیص مواد اولیه از گمرک تاثیر گذار خواهند بود. لازم به ذکر است که برای هریک از مواد فوق، آپشن های مختلفی نیز وجود دارد. به عنوان مثال هزینه انبار کردن کالا در محوطه با هزینه انبار کردن کالا در انبار های فرودگاه کاملا متفاوت می باشد.

Call Now Button