ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی

در ایران به علت موقعیت خاص ژئوپلیتیک، بازرگانان و تجار از طریق مرزهای زمینی، دریایی و هوایی امکان واردات کالا را دارند. گمرک فرودگاه امام خمینی از جمله مهم‌ترین گمرک‌‌ها در خاورمیانه و ایران است؛ چرا که بیشتر کالاهای واراداتی که از طریق مرز هوایی کشور وارد می‌شوند از این گمرک بارگیری و ترخیص خواهند خواهند شد.

معمولا بازرگانان با توجه به اهمیت و حساسیت کالا ترجیح می دهند حمل هوایی ا انتخاب کنند تا بتوانند در اسرع وقت نسبت به ترخیص کالا از فرودگاه امام، کالای خود را دریافت نمایند. لذا پروسه ترخیص کالا و روش های آن را باید به خوبی بررسی نمایید.

جهت ورود و ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی موارد ذیل شرح داده میشود :

1- فرودگاه امام خمینی در چه موقعیت مکانی واقع شده است

2- گمرک فرودگاه امام خمینی شامل چند حوزه است

3- فرایند ترخیص کالا و نحوه انتقال کالا به چه صورت است

4- چرا باید جهت ترخیص کالا فرودگاه امام خمینی را انتخاب کرد

5- انواع کالا قابل ترخیص از گمرک فرودگاه امام خمینی

6- عودت و مرجوع کردن کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

موقعیت مکانی فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی در محل فعالیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران واقع شده است و در زمینه ورود و خروج کالاها و مسافرین بین‌المللی به کشور، فعالیت دارد. این گمرک به عنوان یکی از مهم‌ترین گمرک‌های ایران شناخته می‌شود.

از نظر موقعیت، فرودگاه امام خمینی حدود 25 کیلومتری تهران که از طریق جاده قم – تهران و یا بزرگراه تهران – ساوه قابل دسترس می باشد. لذا نزدیکی به تهران یکی از مزایای این گمرک می باشد که این مهم باعث می گردد دسترسی به گمرک فرودگاه امام خمینی آسان باشد. همانطوریکه می دانید بعضی از افراد معمولا به علت تشابه اسمی بین فرودگاه امام خمینی و گمرک بندر امام خمینی دچار اشتباه می شوند. لذا هدف ما ارائه توضیحات درخصوص گمرک بین المللی فرودگاه امام خمینی می باشد.
گمرک فرودگاه امام خمینی یکی از بزرگترین گمرکات هوایی جهان می باشد که باعث شده که درخصوص ورود کالا و حمل و نقل مسافر دارای اهمیت گردد

حوزه های ترخیص کالا از فرودگاه امام

گمرک فرودگاه امام خمینی شامل حوزه مسافری و امانات پستی وارداتی و ورود و خروج کالا می باشد. معمولا در گمرک فرودگاه امام خمینی در امر جابجایی مسافر و ترانزیت کالا و ورود موقت کالا و همچنین ورود قطعی کالا و صادرات کالا و همچنین از گمرک فرودگاه امام خمینی صورت می پذیرد ترخیص دارو.

ترمینال مسافربری با ظرفیت 6 میلیون مسافر و تقریبا 130 تن بار در سال را در بر دارد و ترمینال 2 بنام سلام و ترمینال 3 بنام ایرانشهر که در حال مطالعات قرار گرفته است، که جهت رفاه حال مسافران خط مترو توسط شهرداری تهران در حال احداث می باشد و این امر موجب می گردد که در زمان و هزینه صرفه جویی گردد.

با توجه به امکانات فوق و شرایط بوجود آمده، گمرک جمهوری اسلامی ایران توانست با راه اندازی و استقرار کردن، گمرک و با امکانات خاص شرایط را فراهم نماید که کالاهایی که نیاز ضروری داشته، ازقبیل: دارو و مواداولیه نمونه جهت کارخانجات تولیدی و در صورت نیاز به فوریت کالا، شرایط ترخیص کالا از گمرک امام را فراهم نماید. گمرک فرودگاه امام خمینی توانسته شرایط ترخیص جهت کلیه نیازهای شرکت های تولیدی و آزمایشگاهی، داروئی و نمونه های ارسالی به صورت شبانه روزی به خدمت گیرندگان ارائه نماید. دارای چند حوزه می باشد:

1- حوزه تجاری

2- حوزه امانات پستی

3- حوزه مسافری

معمولا در فرودگاه امام خمینی فرآیند ترخیص به سرعت صورت می پذیرد لذا سرعت ترخیص کالا از گمرک امام باعث شده که تجار جهت ورود کالا این گمرک را انتخاب کنند که این امر باعث شده که تشریفات گمرکی از فرودگاه امام خمینی با کمی پیچیدگی انجام شود ولی این گمرک محبوب آن دسته از بازرگانان و تجاری می باشد که کالاهای ضروری و حساس را وارد می نمایند.

در حوزه تجاری، کالاهایی به صورت ورود موقت، مرجوعی، ترانزیت داخلی و خارجی و صادرات موقت و صادرات قطعی صورت میپذیرد. در حال حاضر 600 اظهار نامه به صورت رویه های متفاوت تنظیم می گردد که این امر، آمار بالایی در جابجایی کالا می باشد

از نظر موقعیت، فرودگاه امام خمینی حدود 25 کیلومتری تهران که از طریق جاده قم – تهران و یا بزرگراه تهران – ساوه قابل دسترس می باشد. لذا نزدیکی به تهران یکی از مزایای این گمرک می باشد که این مهم باعث می گردد دسترسی به گمرک فرودگاه امام خمینی آسان باشد. همانطوریکه می دانید بعضی از افراد معمولا به علت تشابه اسمی بین فرودگاه امام خمینی و گمرک بندر امام خمینی دچار اشتباه می شوند. لذا هدف ما ارائه توضیحات درخصوص گمرک بین المللی فرودگاه امام خمینی می باشد.
گمرک فرودگاه امام خمینی یکی از بزرگترین گمرکات هوایی جهان می باشد که باعث شده که درخصوص ورود کالا و حمل و نقل مسافر دارای اهمیت گرد

قوانین گمرکی ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی

گمرک فرودگاه امام خمینی در چهارچوب قوانین و مقررات کشور دارای یک سری قوانین و مقررات خاص است که برای ترخیص کالا باید از آن‌ها پیروی شود. هر فرد یا شرکت بازرگانی و حتی مسافرانی که از طریق این گمرک وارد یا خارج می‌شوند، موظف به پیروی از این قوانین هستند در غیر این صورت متخلف شناخته شده و مطابق با قوانین با آن‌ها برخورد خواهد شد.

قوانین و مقررات مربوط به ترخیص کالا از فرودگاه امام خمینی :

  • 1- قانون گمرکی جمهوری اسلامی ایران و مقررات اجرایی آن.
  • 2- قوانین و ضوابط صادرات و واردات کالا.
  • 3- قوانین و مقررات مربوط به مالیات و عوارض.
  • 4- دستورالعمل‌های صادر شده توسط سازمان گمرک جهت اجرایی کردن قوانین و مقررات مربوطه.

حوزه های گمرک فرودگاه امام خمینی

بر اساس اطلاعات مندرج در سایت شرکت گمرک ایران، حوزه‌های ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی عبارتند از:

1- حوزه تجاری: شامل کالاهای وارداتی به صورت بالادستی مثل خودرو، تجهیزات صنعتی، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، مواد شیمیایی، قطعات الکتریکی و دیگر موارد از این قبییل است.
2- حوزه امانات پستی: شامل کالاهایی است که به صورت پستی وارد کشور می‌شوند. این کالاها شامل برخی کالاهای الکترونیکی کوچک، کتاب، لوازم آرایشی بهداشتی، مدارک و کالاهای دیگری از این قبیل است.
3- حوزه مسافری: شامل کالاهایی است که مسافران با خود به کشور می‌آورند. لوازم جانبی گوشی، کالاهای الکترونیکی، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم ورزشی، لباس و اقلام دیگری از این قبیل، کالاهای ترخیصی از حوزه مسافری، گمرک فرودگاه امام خمینی هستند.

چه کالاهایی از فرودگاه امام ترخیص میشوند

اصولا کالاها شامل سه دسته می باشند:

  • کالاهای مجاز: کالاهایی که برای ورود هیچ منع قانونی ندارند.
  • کالاهای مشروط: کالاهایی که برای ورود با رعایت کردن قوانین و گرفتن مجوز امکان ورود خواهد داشت.
  • کالاهای ممنوع: کالاهایی هستند که ورود آنها طبق شرع ممنوع اعلام شده است.
  •  

معمولا برای ورود کالا جهت ترخیص می بایست قبض انبار و گواهی مبدا و پکینگ لیست و فاکتور داشته باشیم

جمع بندی

مراحل ترخیص کالا از گمرک امام خمینی اغلب به دلیل پیچیدگی‌های آن، برای کسانی که تازه وارد این عرصه شده‌اند، فرایند سخت و دشوار است که در صورت داشتن اطلاعات و مهارت کافی ممکن است فرد ماضضر شده و خسارت‌های مالی به کسب‌وکار او وارد شود. علاوه بر این به منظور ترخیص کالا به یک سری مستندات و مدارک قانونی نیاز است که مستندات و مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا، بسته به نوع و حجم کالا، متفاوت خواهد بود.

بنابراین برای آن که بتوان فرایند ترخیص کالا از گمرک فرودگاه امام خمینی را بدون هیچ مشکل و با صرف کم‌ترین هزینه در سریع‌ترین زمان ممکن به اتمام رساند، نیاز به فردی ماهر و باتجربه در این زمینه خواهید داشت. گروه بازرگانی ملکی با سابقه درخشان و موفقیت در پرونده‌‍های گمرکی سخت، شما را در امر ترخیص کالا یاری می‌کند تا به سرعت و با قیمت مناسب در بهترین زمان ممکن محموله خود را بی‌هیچ مشکل قانونی از این گمرک ترخیص کنید.

Call Now Button